Karperwedstrijd september 2014

Maandag, 08 september 2014

Hallo Karpervissers

Het weer was de laatste tijd aan de natte kant zullen we maar zeggen maar de weergoden waren ons goed gezind dit weekeinde, het was prachtig visweer. Nadat de karpercommissie de laatste voorbereidingen gedaan hadden en de tent voor hun basiskamp hadden opgebouwd was het tijd dat de matadoren hun visspullen ging opbouwen. Als je ziet wat ze allemaal meenemen dan lach je je helemaal gek , maar ja karpervissen is nu eenmaal een tak van de hengelsport waar veel visspullen voor nodig zijn. De loting verliep voor iedereen naar behoren en er werden nog een paar kleine aanpassingen gedaan aan de visplekken, er werd nog wat riet verwijderd zodat de tenten goed dicht bij de hengels konden staan gedurende de nacht. Je wilt natuurlijk niet dat je er snachts niet snel genoeg bij bent en de karpers zich vast zwemmen in het zo rijkelijk aanwezige riet. Om klokslag 5 uur kon er begonnen worden met vissen en de verwachtingen waren hoog gespannen. Pascal was de gelukkige die de eerste karper kon landen , het ijs was gebroken. Zo tegen de avond werden er door verschillende vissers karper in het net gedirigeerd . Leon had misschien wel een verkeerde keuze gemaakt door te vissen met nylon onderlijnen want verschillende vissen ontkwamen vlak voor het schepnet , maar toen de nylon onderlijnen aangepast werden door Wim ging het stukken beter. Zo rond 23.00 uur was het de beurt aan de nachtploeg( Wim en Huub ) om Rob af te lossen, deze werd heel goed ter zijde gestaan door Nicky , en kon de lange donkere nacht beginnen voor hun. Het werd een nacht , niet met vele runs in een bepaalde tijd maar met een goed aantal runs verdeel over de nacht . Druk maar toch niet te druk en de nacht ging redelijk snel voorbij. De laatste karper werd zo rond 4.30 uur gevangen maar daarna viel het stil tot aan het einde van de wedstrijd. Er werden in totaal door de 4 deelnemers 20 karpers gevangen met een totaal gewicht van 118, 13 kg. Pascal werd de uiteindelijke winnaar van de 2e karperviswedstrijd van het kamps koel met 8 karpers , Jos 2e met 5 karpers net zoveel als Bart maar de vissen van Jos waren zwaarder en Leon eindigde als laatste. Al met al toch een mooi aantal vinden we, De karpercommissie heeft in totaal 9 karpers verwijderd van het kamps koel , deze hadden hun bek zo kapot/vernield/gescheurd dat we het geen goede zaak vonden dat deze vissen hier nog rond moesten zwemmen. We hebben ze dan ook op 2 andere waters uitgezet waar ze hun verdiende oude dag kunnen gaan genieten en wie weet zorgen ze daar nog voor wat nageslacht. Hier blijkt maar weer uit dat het verkeerd omgaan met visspullen en karpers de vissen dit niet ten goede komt daarom zegt de karpercommissie nog maar eens een keer: ga voorzichtig met de vissen om !!! geen grote haken ( liefst weerhaakloos ) en gevlochten lijnen en niet te dicht tegen obstakels aan vissen met alle gevolgen van dien, we willen van de karpers nog langer genieten !! Daar moeten alle karpervissers zich van bewust worden !!! Al met al was het voor de karpercommissie een hele drukke dag en nacht maar aan de gezichten van de vissers konden we zien dat ze genoten hadden en dat maakt het goed. We zullen kijken of we het volgend jaar weer 2 senior karperviswedstrijden en een jeugd karpervis wedstrijd kunnen organiseren. Verder willen we iedereen bedanken die mee heeft geholpen en met name Nicky die de gehele nacht ons terzijde heeft gestaan, bedankt.

De Karpercommissie