Jeugd karperviswedstrijd 28 juni 2014

Zondag, 29 juni 2014

Jeugd karper viswedstrijd 2014

De bijeenkomst was om 16.00 uur en toen we arriveerden waren de “mannen “ al aanwezig en stonden ons vol goede hoop aan te kijken. Als een magneet liepen ze achter ons aan naar de container , wat een soort verzamelplaats geworden is. Daar werd een beetje uitgelegd wat de bedoeling was en werden de stekken verloot na volgorde van aanmelding voor de wedstrijd. Glenn Cox stek nummer 1 , Nick Beelen stek nummer 2 , Tim Hermkens stek nummer 3 en Robin Staaks stek nummer 4. Nu ze een stek hadden wilden ze maar één ding ….. aan de slag !!! Opbouwen samen met opa , mam of pap , maar eerst moesten de visspullen nog naar de stek toe gebracht worden en toen begon het zenuwachtige opbouwen en het bekijken van de stek , van waar moet ik ingooien en / of waar zal de karper zitten enzenzenz. Om klokslag 5 uur werd het sein gegeven en konden de boilies , mais en het andere aas te water en kon het grote wachten beginnen. De karpercommissie heeft een rondje langs alle deelnemers gemaakt en zag dat alles er goed bij lag en een ieder vol spanning zat te wachten op de eerste aanbeet. Wie zal de eerste vis vangen? Maar voor dat de eerste vis gevangen werd kwamen de eerste regendruppels van boven af op de deelnemers neer gedaald en kropen de meeste deelnemers en begeleiders dichter bij mekaar onder de paraplu. Tim Hermkens was de eerste die na het slaken van een luide gil met een kromme hengel in zijn handen stond. Gelijk er naar toe om te kijken , en we zagen Tim op een rustige manier zijn vis drillen en even later gleed hij dan ook uitgedrild in het net. De opluchting stond in zijn ogen te lezen, prachtig ! Nadat de karper onthaakt , gewogen , gemeten en op de foto gezet werd kon hij weer in zijn element terug gezet worden. Nu was het wachten op de volgende aanbeet. Dit gebeurde na een korte tijd weer bij Tim en weer een mooie vis werd geland. En even later weer ééntje voor Tim , vond het wel een beetje zielig voor de rest , die keken soms wel een beetje beteuterd die kant op. De regen bleef aanhouden en we probeerden de stemming erin te houden door langs alle deelnemer te gaan en een praatje te maken met pap , mam , broer of opa. Zo rond 8 uur werd het droog en kropen de meeste onder hun paraplu vandaan , heerlijk was het toen , droog , geen wind en toch nog warm. Toen hoorde we een kreet bij Glenn ….. vis…. Snel kijken. Ook hier werd de vis rustig afgedrild en werd hij onder het toeziend oog van zijn vader, moeder en alle broertjes en zusjes vol trots getoond en op de foto gezet. Ondertussen wist Robin , die zijn geluk ook met de penhengel probeerde , geen karper maar wel een hele mooie voorn te vangen. Maar die mocht niet mee geteld worden , het was tenslotte een karperwedstrijd , jammer . Hierna ging het in een rap tempo door….Nick was nu de gelukkige die een mooie karper probeerde te landen en we zagen een zeer gedreven karpervisser die vol spanning aan het drillen was en op een goede manier zijn karper op het droge wist te brengen . ook hier zag je dat er een spanning van hem af viel, hij had vis gevangen. Toen was Tim weer aan de beurt en toen weer Glenn en toen weer Nick en uiteindelijk kon ook Robin , geholpen door zijn vader , een mooie karper landen en had een ieder vis gevangen. Dit hoop je als organisator van een jeugd wedstrijd dat ze allemaal een karper weten te vangen en dit was gelukt. Nu waren de karpers los en een oog op de klok zei ons dat het nog maar een kwartier te gaan was dus een ieder probeerde nog een visje te vangen maar het einde naderde en om middernacht was de jeugdkarper wedstrijd dan ook ten einde. Nu werd alles opgeruimd en de visplek nog eens goed nagekeken of er niks vergeten werd en de visspullen in de auto gedaan. Daarna werd er geteld en kwam er een uitslag:
Eerste plaats Tim Hermkens met 4 karpers met een totaal gewicht van 27, 30 kg , tweede plaats Nick Beelen 2 karpers met een totaalgewicht van 14,72 kg , derde plaats Glenn Cox 2 karpers met een totaalgewicht van 10, 46 kg en de vierde plaats was voor Robin Staaks met één vis van 6,04 kg
De prijs werd uitgekeerd en iedere deelnemer kreeg nog een klein presentje van de karpercommissie. Nu werd de fles cola/sinas opengemaakt en kwam er nog een rondje van de zaak. Na de groepsfoto ( lastig in het donker) ging een ieder voldaan huiswaarts , wij zeker! Al met al was het voor de eerste keer een leuke ervaring voor de deelnemers maar ook voor de karpercommissie. Maar ik denk ook dat de begeleiders het positief gevonden hebben , nu hebben ze eens kunnen kijken hoe hun kinderen het karpervissen beleven en de broertje en zusjes mochten ook in het donker met de zaklamp schijnen en kleine kikkertje zoeken. Hebben veel goede dingen gezien ,zo viste Tim met plat geknepen weerhaken en vonden we dat iedere deelnemer zijn zaakjes goed voor mekaar had , een kleinigheidje links of rechts hou je altijd maar daar is ook een jeugd karperwedstrijd voor om te proberen de foute dingen eruit te halen en ze iets te leren en dit op een leuke manier namelijk zelf karpervissen.

De karpercommissie